Wat voor een TDI nog wel, een 4.0 V8 met 435 pk en 900 Nm. Al is dat klein bier in vergelijking met de 500 pk en 1.000 Nm die Audi onttrok uit de 6.0 V12 TDI uit de vorige generatie Q7.
4,8 seconden
Maar met de generatiewissel is de Audi Q7 ook merkbaar minder dik geworden. Hij verloor liefst 300 kilogram volgens de weegschaal. Dat maakt hem zelfs met een kleinere motor toch sneller dan met de enorme V12. Die had 5,5 seconden nodig om 100 km/u te halen, de Audi SQ7 TDI klaart die klus in 4,8 seconden. Bam! De topsnelheid daarentegen blijft ook nu begrensd op 250 km/u. Het verbruik is ook heel wat beter. Audi geeft een officieel gemiddelde op van 7,4 l/100 km, voor een CO2-uitstoot van 194 gr/km. Dat is al heel wat anders dan de 11,3 liter en 298 gram uit de V12.
Elektrische compressor
De Audi SQ7 TDI mag als eerste met een technologische vernieuwing uitpakken in de turbotechniek. De motor krijgt een elektrisch gevoede compressor, die de turbo helpt. Een compressor werkt instant en heeft geen uitlaatgassen - en dus omwentelingen - nodig om in actie te treden, zoals bij een turbo wel het geval is. Hij kan dus vrijwel meteen voor extra vermogen zorgen. We konden een dergelijke combinatie al eerder uittesten, en waren zeker niet ontgoocheld.
Dit gaat dan nog alleen maar over de motor. Maar ook het onderstel van deze S is aangepast aan het sportievere werk. In optie kan hij over een regelbare ophanging beschikken, een sportdifferentieel en regelbare antirolstangen die via een elektromechanisch systeem functioneren. Dit wordt dus een heel stevige SQ7 TDI.
De lanceringsdata en de prijzen zijn nog niet bekend.