Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Audi SQ7 TDI – Die hadden we nog nodig

De Audi Q3 heeft zijn RS, de Audi Q5 zijn S TDI, het was dus wachten op de ‘sportieve’ versie van de Q7. Die is er nu, in diesel eveneens. Hier is de Audi SQ7 TDI.

Wat voor een TDI nog wel, een 4.0 V8 met 435 pk en 900 Nm. Al is dat klein bier in vergelijking met de 500 pk en 1.000 Nm die Audi onttrok uit de 6.0 V12 TDI uit de vorige generatie Q7.

4,8 seconden

Maar met de generatiewissel is de Audi Q7 ook merkbaar minder dik geworden. Hij verloor liefst 300 kilogram volgens de weegschaal. Dat maakt hem zelfs met een kleinere motor toch sneller dan met de enorme V12. Die had 5,5 seconden nodig om 100 km/u te halen, de Audi SQ7 TDI klaart die klus in 4,8 seconden. Bam! De topsnelheid daarentegen blijft ook nu begrensd op 250 km/u. Het verbruik is ook heel wat beter. Audi geeft een officieel gemiddelde op van 7,4 l/100 km, voor een CO2-uitstoot van 194 gr/km. Dat is al heel wat anders dan de 11,3 liter en 298 gram uit de V12.

Elektrische compressor

De Audi SQ7 TDI mag als eerste met een technologische vernieuwing uitpakken in de turbotechniek. De motor krijgt een elektrisch gevoede compressor, die de turbo helpt. Een compressor werkt instant en heeft geen uitlaatgassen - en dus omwentelingen - nodig om in actie te treden, zoals bij een turbo wel het geval is. Hij kan dus vrijwel meteen voor extra vermogen zorgen. We konden een dergelijke combinatie al eerder uittesten, en waren zeker niet ontgoocheld.

Dit gaat dan nog alleen maar over de motor. Maar ook het onderstel van deze S is aangepast aan het sportievere werk. In optie kan hij over een regelbare ophanging beschikken, een sportdifferentieel en regelbare antirolstangen die via een elektromechanisch systeem functioneren. Dit wordt dus een heel stevige SQ7 TDI.

De lanceringsdata en de prijzen zijn nog niet bekend.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer