Grand Basel wil een ander soort autobeurs zijn, waarbij uitsluitend bijzonder auto’s geëxposeerd worden als kunstwerken. De eerste editie in Bazel in Zwitserland heeft zijn debuut niet gemist, en heeft dat in grote mate te danken aan dit groene monstertje.
Jeugdliefde
De Lancia Delta Futurista is zo’n beetje de Singer onder de Lancia’s: een duchtig gemoderniseerde Delta Integrale, maar met voldoende retro-aspecten. Hij komt uit de koker van Eugenio Amos, die de beste jeugdherinneringen aan de Delta Integrale overhoudt. De passie bleef sluimeren, en nu heeft Amos deze volledig vernieuwde Delta aan de wereld voorgesteld.
Naar 330 pk
Een project dat je onmiddellijk in vuur en vlam zet. De vele oude Delta Integrale-kenmerken blijven behouden: grote wielkasten, de kleine verticale dakspoiler. Maar er komt veel meer carbon bij kijken. De achterdeuren zijn ook dichtgelast en weggewerkt om wat meer op een Delta S4 te lijken. En ook mechanisch wordt de Delta helemaal gemoderniseerd. De 2-liter viercilinder turbo produceert nu 330 pk. De overbrenging is verstevigd en het interieur is gemoderniseerd, maar zonder aan de traditionele Delta-elementen te raken. Het gewicht zakt naar 1.250 kilogram.
De productie belooft beperkt te blijven, maar dat moet ook wel: deze nieuwe Delta kost 300.000 euro. Samen met de recent uitgebrachte nieuwe Stratos door MAT, zijn enkele Lancia-liefhebbers FCA in elk geval aan het duidelijk maken dat er met Lancia wel nog geld te verdienen valt.