Porsche is zoveel meer dan Porsche alleen. Maar omdat we dit jaar alleen al 50 jaar Porsche 911 vieren, zet Autoworld in het Brusselse Jubelpark zijn deuren open voor het merendeel van de creaturen van de verschillende generaties van de Porsche-familie.
Zilverpijl
Die dynastie begon bij Ferdinand Porsche (1875 – 1951), die zijn carrière startte met een elektrische auto, de Lohner. Maar hij werkte ook mee aan de prachtige Mercedes SSK en de eerste Zilverpijlen van Auto Union, waarvan de Grand Prix Typ A tentoongesteld staat in Brussel. Ook een reconstructie van het VW Kever-prototype dat Porsche in opdracht van Hitler bouwde, is in de expo te zien.
Ferdinands zoon Ferdinand ‘Ferry’ Porsche (1909 – 1998) was de eerste die onder eigen naam sportwagens bouwde. Hij bedacht in Oostenrijk de 356. Wat later stampte hij het sportwagenbedrijf Porsche in Stuttgart uit de grond. Het begin van een lang verhaal.
911
Ferry’s oudste zoon Ferdinand ‘Butzi’ Porsche (1935 – 2012) is de grondlegger van de 911. Het eerste exemplaar uit 1963 is in Brussel te zien, net als alle andere generaties. Maar ook misschien wel zijn allermooiste creatuur is te zien: de 904 Carrera GTS.
De laatste Ferdinand is Ferdinand Piëch, zoon van Louise Porsche, de oudere zus van Ferry. Waar neef Butzi zijn potlood scherpte als designer, geldt Ferdinand als topingenieur. Hij is de stamvader van de 917, de eerste Porsche die het algemeen klassement in Le Mans won. Technisch bleef hij de 911 verbeteren. Later lag hij aan de basis van de quattro-vierwielaandrijving bij Audi, en ook nu nog is hij de stuwende kracht achter de technologie van de hele VW-groep – denk maar aan de VW XL-1 – inclusief Porsche, dat hij in de groep lijfde. Als laatste is ook de hybride Porsche 918 te zien. Die maakt de cirkel rond met de Lohner-Porsche.
De expo loopt van 6 december tot 19 januari. Een ticket voor volwassenen kost 12 euro. Info: www.autoworld.be