Bentley is blij dat het een diesel naast de W12 benzine kan schuiven in het Bentayga-aanbod. Toegegeven, die W12 doet je hart smelten, maar ook je tankkaart aan de pomp is dat lot beschoren. Een diesel met een CO2-uitstoot van 210 gr/km is een welkome afwisseling om de verkoop in Europa een nieuwe boost te geven.
Turbo en compressor
Bentley opteerde voor de V8 diesel die we al kennen uit de Audi SQ7. Bentley knijpt met 429 pk en 900 Nm 4 pk minder en evenveel Nm uit de indrukwekkende V8. Indrukwekkend, want hij krijgt niet alleen twee turbo’s toegevoegd, maar ook een elektrisch gevoede compressor die al van bij 1.000 opm de koppelgolf naar 900 Nm. Die blijft beschikbaar tot 3.250 opm, terwijl de 429 pk beschikbaar zijn van 3.750 opm tot 5.000 opm. Eèn langgerekte powerrush in het verschiet dus.
De cijfers zijn er dan ook naar. In 4,8 seconden haalt hij 100 km/u, wat even snel is als de Audi. Zijn topsnelheid bedraagt 270 km/u. Bentley geeft een leeggewicht op van 2.390 kilogram, wat doet vermoeden dat de opgegeven 7,9 l/100 km een optimistische schatting is. Bentley zegt wel dat een rijbereik van meer dan 1.000 kilometer mogelijk is. Dat vraagt gewoon om een testrit.
Prijsschatting
De eerste Bentley diesel - hm, misschien moeten we dit toch even laten bezinken - start zijn Europese carrière begin 2017. Zijn precieze prijs is nog niet bekend, maar zou om en bij 190.000 euro bedragen. Dat is een goede 25.000 euro goedkoper dan de W12.