Dat sexappeal heeft de nieuwe Bentley Continental te danken aan de EXP 10 Speed 6-concept, die ons op het Autosalon van Genève in 2015 al met verstomming sloeg met zijn fijne welvingen. Toen dachten we dat er een kleinere, lichtere en echt sportieve Bentley op komst was. We zijn dus ook een beetje ontgoocheld dat dit niet het geval is. Maar toch ook aangenaam verrast, want de voorkant, de achterkant en het profiel van de nieuwe Continental GT zijn gewoon ‘wow’.
Drie boordplanken in één
Het interieur heeft dat ook. Daarbij blijft zowel het traditionele aspect als het raffinement van de artisanale makelij overeind, maar toch is een Bentley nog nooit zo modern als deze geweest met zijn 12,3-duim groot multimediascherm. Dat scherm is op een draaiende driehoekige steun geplaatst waarmee het kan roteren en verschillende presentaties krijgt, zoals de nummerplaten in de James Bond-Astons. Het kan daarbij een houtfaçade krijgen, of een houtfaçade met drie tellers. Knap idee.
Zoals de oude Speed
Onder de motorkap blijft de 6.0 biturbo W12 in dienst. Hij is wel meer naar achter geplaatst voor een betere gewichtsverdeling. Hij krijgt nu een basisvermogen dat vroeger dat van de Speed was: 635 pk (tegenover 590 pk vroeger) en 900 Nm. 100 km/u? Voorbij in 3,7 seconden. De topsnelheid is 333 km/u.
Voor de eerste keer kiest Bentley voor een achttraps dubbelekoppelingsbak in plaats van een klassieke automaat. De vierwielaandrijving stuurt nu meer koppel naar de achteras indien de omstandigheden dat toelaten. De Conti zou dus op het vlak van rijdynamiek meer sensaties moeten bieden. Het onderstel is bovendien helemaal nieuw.