2011 was het jaar waarin het faillissement van Saab werd uitgesproken, nadat de Nederlandse ondernemer (Victor Müller) het Zweedse merk van GM had gekocht voor 80 miljoen euro. Cadeau gekregen eigenlijk. Maar Müller kreeg de financiering om nieuwe modellen naar de markt te brengen nooit deftig op gang.
11 miljard euro
NEVS kon in 2012 met Chinese centen de Saabfabriek en technologie overnemen, met als doel een volledig elektrische 9-3 naar de markt te brengen. Die plannen kenden een kwakkelende start, maar hebben nu een forse injectie gekregen. Het - alweer - Chinese bedrijf Panda Energy Co ltd heeft net een bestelling geplaatst voor 150.000 elektrische 9-3’s, uit te leveren tot 2020, een deal van 11 miljard euro.
Panda wil de elektrische auto’s leasen en zal zo vast op overheidssteun kunnen rekenen. China heeft een huizenhoog luchtvervuilingsprobleem en zet intussen zwaar in op elektrische auto’s om dat goed te maken. Grappig daarbij is wel dat NEVS al een inbreng kent van de Chinese overheid. NEVS produceert intussen niet alleen in Zweden, maar ook in China. En Turkije wil ook een versie van de 9-3 produceren. Dood gaat het Saab beter voor de wind dan ooit.