4,56 meter lang is de BMW 2-serie Gran Tourer. Dat maakt hem 20 centimeter langer dan de Active Tourer. Hierdoor ontstaat de ruimte voor een derde zitrij. Natuurlijk, BMW zou BMW niet zijn: je moet die extra plaatsen bijbestellen en betalen op de optielijst. Wanneer ze niet gebruikt worden, verdwijnen de stoeltjes in de koffer.
De gewone achterbank is standaard over 13 centimeter te verschuiven, en kan in drie delen worden neergeklapt. Dat geeft tot 1.820 liter koffer, waar je standaard al over 560 liter beschikt. Dit zijn de waarden van de zevenzitter, de vijfzitter heeft tussen 645 en 1.905 liter aan koffer. Dat is liefst 400 liter meer dan de Active Tourer. De passagiersstoel kan helemaal worden neergeklapt, waardoor voorwerpen tot 2,60 meter lang mee kunnen. In optie kan je een elektrische bediening van de koffer bestellen.
Vooral monovolume
Waar de 2-serie Active Tourer zich nog ontwikkelt als een meer sportieve concurrent van de Mercedes B-klasse, is de Gran Tourer een echte monovolume. Als in: Renault Grand Scénic, VW Touran, Opel Zafira. Het interieur is dat van de Active Tourer. BMW belooft wel een dynamische wegligging. Bij zijn debuut dit voorjaar introduceert BMW hem met vijf motoren. De 218i met driecilinder motor met 136 pk en 220 Nm is de instapper. De topper is de 220i. De driecilinder diesel komt er als 216d, met 116 pk en een gemiddeld verbruik van 3,9 l/100 km. Dan is er nog de 218d met 150 pk en de 220d met 190 pk. De basisprijs in Duitsland bedraagt 28.650 euro.