Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: BMW 2002 Hommage – Deze moet BMW gewoon maken

BMW heeft voor het schoonheidsconcours in de Villa d’Este opnieuw een concept gemaakt. Na de hommage aan de CSL vorig jaar, is dit keer de 50-jarige BMW 2002 aan de beurt. Alleen zijn er twee dingen mis met deze BMW 2002 Hommage.

Voor het tweede jaar op rij brengt BMW een moderne hommage aan zijn eigen erfgoed op het schoonheidsconcours voor oldtimers in Villa d’Este in Noord-Italië. BMW is hoofdsponsor van het gebeuren en bracht er vorig jaar het publiek in vervoering met de CSL Hommage.

Vijftig jaar 2002

Deze keer wil BMW de vijftigjarige verjaardag vieren van een ander legendarisch model: de 2002. “Toen we met de 2002 turbo kwamen, is voor het eerst een turbo in grote productie in een serie-auto in verkoop gebracht”, zegt BMW’s designchef Adrian van Hooydonk.

‘obrut’

Karim Habib, verantwoordelijk voor de CSL Hommage, pende ook de 2002 Hommage. Hij maakte een laag liggende coupé, met lange wielbasis en een moderne ‘shark nose’. BMW behield de spiegelbeeldbelettering ‘turbo’ van de oorspronkelijke 2002 turbo. Die had die letters op de zonneband van de voorruit, om een duidelijke boodschap in de achteruitkijkspiegels van zijn voorligger te leveren: opzij, dit is geen gewone 2002. De combinatie met de kleine ronde lichtjes en de turbo-lettering komt zelfs met de brede ‘niertjes’ beter over dan de huidige 2-serie coupé van BMW, de eigenlijke opvolger van de 2002.

Weinig hoop

Dat is precies wat we betreuren. De CSL Hommage was niets meer dan een concept zonder verdere plannen. Gezien de huidige trieste staat van de verkoopscijfers van het sportwagensegment is er weinig hoop dat BMW zal investeren in echte productieversies van zowel de CSL Hommage als deze 2002 Hommage. Doodjammer, want beide tonen een veel spannender design dan de huidige BMW-modellen.

Grote 2002

Dat is één van onze pijnpunten. Het tweede wordt duidelijk wanneer je de oorspronkelijke 2002 turbo naast de concept ziet verschijnen. Hoe knap we de Hommage ook mogen vinden, hij maakt ook duidelijk dat BMW niet meer weet hoe het kleine sportwagens moet maken. Naast de echte 2002 turbo komt de Hommage haast monsterlijk over. Hij slokt de arme kleine 2002 op.

De oorspronkelijke 2002 turbo haalde 170 pk uit de 2.0 viercilinder dankzij de KKK turbo. De productieversie debuteerde van de 2002 turbo overigens pas in 1973.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer