Je ziet het er gewoon aan, dat de nieuwe 3 een stuk gegroeid is. De cijfers bevestigen die indruk: bijna 10 cm langer (4,62 meter), een met 5 cm toegenomen wielbasis (meer binnenruimte) en extra spoorbreedte (vooraan 3,7 cm meer, achteraan 4,7 cm). Dit laatste cijfer moet zich vertalen in een nog verbeterde wegligging en stabiliteit. Al hadden we daar nog nooit over te klagen in een 3-serie. Echt verrassend kan je het uiterlijk niet noemen. Net als de 5-serie neemt het conservatisme weer helemaal de bovenhand.
Dieetkuur
Hoewel een stuk groter, ging het gewicht met 40 kg omlaag ten opzichte van de vorige 3. Daarvoor moest BMW intensiever gebruik maken van aluminium en magnesium. Die moeten het verbruik mee helpen drukken.
BMW voorziet bij de lancering in 4 motorkeuzes, allen TwinPower turbo’s. Aan vermogen is er dus geen gebrek. De zuinigste wordt de 320d Efficient Dynamics Edition. Met 163 pk is die krachtig genoeg, en met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km (CO2: 109 gr/km) wel zeer zuinig. Daarnaast biedt BMW ook een 184 pk/380 Nm sterke 320d aan (4,5 l/100 km, 118 gram).
Benzines
Bij de benzines mikt BMW meteen hoog. Instapper is de 328i, voortaan een 2.0 viercilinder turbo. Hoe klinkt 245 pk en 350 Nm in uw oren? In de 328i is hij goed voor een spurt naar 100 in 5,9 seconden en een top van 250 km/u. Bovendien geeft BMW een gemiddeld verbruik op van 6,4 l/100 km (CO2: 149 gr/km). Topper is de 335i biturbo zescilinder, 306 pk en 400 Nm krachtig. In 5,5 seconden staat hij aan 100 km/u, wat niet zoveel sneller is dan de 328i. In 2012 volgt ook een hybride.
De nieuwe 3 komt begin volgend jaar op de markt.