BMW houdt de aanpassingen aan het uiterlijk minimaal. De lichten staan wat verder uit elkaar, je kan in optie full led-licht bestellen en de luchtopeningen in de voorbumper zijn hertekend. De vorm van de led-dagrijlichten is gewijzigd. Achteraan vind je naast nieuwe lichten ook een vernieuwde uitlaatlijn. Die is groter voor de krachtiger modellen, terwijl ook 320d en 320i nu een dubbele uitlaat krijgen. Het interieur kreeg meer glans.
Motoren
De meeste motoren zijn nieuw. BMW vertrok van één concept voor de hele motorenreeks, vertrekkend van één 500 cc cilinder. Op basis daarvan zijn de drie-, vier- en zescilinders ontwikkeld, allen Euro6-motoren. Daarbij duikt een 340i op in de catalogus, een zes-in-lijn met 326 pk en 450 Nm. Hij vervangt de 335i. De EfficientDynamics motor vormde het uitgangspunt voor de ontwikkeling van alle motoren.
De 316i wordt vervangen door de 318i, maar de motor blijft een 1.5 driecilinder turbobenzine. Hij geeft 136 pk en kan in overboost even 230 Nm aanbieden. Dat doet hem 100 halen in 8,9 seconden. Zijn CO2-uitstoot van 122 gr/km is 12 procent beter dan de 316i. De 320i komt nu aan 184 pk, de 328i wordt 330i met 252 pk.
Diesel
Bij de diesels blijft BMW zweren bij 2.0 viercilinders in de 316d (116 pk), 318d (150 pk), 320d (190 pk) en 320 ed (163 pk, 99 gr/km CO2). De CO2-uitstoot gaat van 109 gr/km tot 111 gr/km. De 330d (258 pk, 131 gr/km) en 335d (313 pk, 145 gr/km) zijn zescilinders.
Tot slot kijken we al uit naar de 330e, de plug-in hybride opvolger van de Active Hybrid. De 2.0 benzine en de elektrische motor brengen samen 252 pk en 420 Nm aan. Hij staat gehomologeerd met een verbruik van 2,1 l/100 km (CO2: 49 gr/km) en komt maximaal 35 km ver op elektriciteit alleen.