BMW en Mercedes zijn momenteel in een dusdanige strijd verwikkeld om het absolute leiderschap in het premiumlandschap, dat missers met de cruciale modellen uit den boze zijn.
530i met viercilinder
Waardoor we dus een compleet voorspelbare nieuwe 5-serie te zien krijgen, die begin 2017 op de verschillende markten debuteert. Hij is net geen 5 meter lang, 3,6 cm meer dan de huidige 5-serie. De wielbasis groeit met 0,7 centimeter.
BMW laat van bij het begin achterwiel- en vierwielaangedreven xDrives op ons los. De 520d met 190 pk voor 108 gram CO2-uitstoot is er meteen bij, net als de 530i. Hier is het weer even slikken: niet met een zes-in-lijn maar met een 2.0 viercilinder turbo van 252 pk en achttrapsautomaat. Voor een zescilinder moet je bij de 540i zijn, met 340 pk, of bij de 530 d met 265 pk voor 118 gram CO2.
Plug
In maart 2017 volgt dan een tweede golf, met onder meer de 520d Efficient Dynamics met 102 gr/km CO2-uitstoot. Maar wie de CO2 echt naar beneden wil, moet dan voor de 530e iPerformance gaan, een plug-in hybride die in theorie 45 kilometer ver kan op batterijkracht en samen met de 2.0 viercilinder turbobenzine goed is voor 252 pk. Gemiddeld stoot hij 46 gr/km uit.
Wie geen bal geeft om CO2, kan in afwachting van de nieuwe M5 zijn honger stillen met de M550i, met een achtcilinder met 462 pk. Hij haalt 100 km/u in 4 seconden. Dat zegt al veel over wat de nieuwe M5 zal moeten kunnen.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar binnen enkele weken mogen we van dichtbij met hem kennismaken.