Een van de meest geliefde breaks op onze markt krijgt deze lente een nieuwe uitvoering. Net als de berline weegt de nieuwe BMW 5-serie Touring zo’n 100 kilogram minder dan zijn voorganger en zit hij tjokvol technologie. Maar aangezien het over de break gaat, laat ons naar de cijfers in de koffer kijken.
1.700 liter
De 5-serie Touring krijgt een reeks spulletjes ter beschikking die de kofferindeling moeten vereenvoudigen. Een van de BMW-klassiekers daarbij blijft de apart van de kofferklep te openen achterruit, die toelaat om snel een zak in de koffer te dumpen zonder de klep te moeten openen. Maar de koffervloer kan ook rails krijgen, waarop je accessoires kan vergrendelen om de koffer in te delen in compartimenten.
Onder de koffervloer steejt nog een ruimte waar de bagagehoes kan worden opgeborgen, wanneer je de volledige laadruimte nodig hebt. Standaard beschikt hij met vijf plaatsen over 570 liter kofferruimte, met de achterbank plat wordt dat 1.700 liter. Die achterbank kan in drie delen neer (40/20/40). Afhankelijk van de kracht van de motor kan de 5-serie Touring 720 tot 730 kilogram dragen in zijn koffer.
Om te vermijden dat zijn neus daarbij in de lucht steekt, krijgt hij achteraan een pneumatische ophanging met automatische niveaucorrectie. Zo blijft hij ongeacht zijn lading steeds horizontaal… zoals de Citroëns van vroeger.
De lanceringsdata en de prijzen zijn nog niet bekend.