De nieuwe 7-serie is de langste BMW die het merk ooit bouwde. Standaard meet hij 5,098 meter in de lengte. De 'l' voegt daar nog een 14 centimeter langere wielbasis aan toe.
Aanraakscherm voor iDrive
Meer dan ooit wil de 7-serie de Mercedes S-klasse naar de kroon steken. Daarom zet BMW vol in op snufjes. Om te beginnen krijgt de iDrive eindelijk een bediening via aanraakscherm. Via een 3D-sensor kan hij zelfs via handbewegingen commando's opnemen. Wie de 'Executive Lounge' bestelt, beschikt achteraan niet alleen over loungestoelen met massagefunctie, maar ook over bedieningsknoppen via een aanraakscherm. De stoelen verschuiven over 9 centimeter. BMW biedt ook een afstandsbediende parkeermogelijkheid aan, waarbij de auto zich autonoom in en uit een parkeerplek wurmt. Ledlicht is standaard, laserlicht een optie.
Ook hybride
Allemaal heel luxueus, maar op een V12 onder de motorkap moet je vooralsnog niet rekenen. De 750i is de enige met een V8 (450 pk). De rest van het programma bestaat uitsluitend uit 3.0 zescilinders. De 730d is 265 pk en 620 Nm sterk, goed voor 4,5 l/100 km en 119 gr/km CO2. De 740i komt aan 326 pk en 450 Nm en is goed voor 6,6 l/100 km (154 gr/km CO2). De 740e is de hybride keuze, met een 2.0 turbobenzine en een 95 pk sterke elektrische motor. De combinatie geeft 326 pk, en in 5,6 seconden staat hij aan 100 km/u. BMW geeft hem op met 2,1 l/100 km en 49 gr/km aan CO2. De baas van het bedrijf loopt eindelijk weer gelukkig.
Meer details en de lanceringsdata volgen.