Jawel, vergeet de autosalons van Bologna, Brussel, Londen of zelfs maar Detroit. Tegenwoordig gebeurt het allemaal in het Verre Oosten. BMW trekt oostwaarts met een van zijn meest gegeerde modellen.
Officieel gaat het nog om een Concept M5, maar eigenlijk toont deze op de koetswerkkleur na reeds hoe de uiteindelijke productieversie er uit zal zien. Hij krijgt een V8 biturbo ingeplant, ter vervanging van de atmosferische V10 uit het vorige model. Conservatieve schattingen gaan uit van minstens 550 pk. Die voeden de achterwielen via een zeventraps dubbele koppelingsbak. Een actief sperdifferentieel helpt bij de efficiënte verdeling van het vermogen in de bochten. Dankzij een start/stop-systeem daalt het verbruik ten opzichte van de V10 met 25%. Maar de exacte cijfers geeft BMW nog niet vrij.
Discreet
Uiterlijk volgt deze M5 de lijn die BMW volgt sinds de eerste modellen: een beetje sportief, maar niet te opzichtig. Zo beschikt hij wel over grote luchtopeningen in de bumper vooraan – en koelsleuven opzij – maar staat achteraan slechts een discreet lipje op de koffer. Eind 2011, begin 2012 mogen we het productiemodel verwachten. De prijs is nog onbekend, maar schrijf vast al maar 5 nullen op de cheque.