Het gaat om 2 cultureel verschillende bedrijven, maar de missie is gemeenschappelijk: de uitstoot naar beneden halen en samen een verkoopstrategie ontwikkelen. Van de weinig voor de hand liggende huwelijken, evenaart het Toyota-BMW huwelijk dat van Priscilla Presley en Michael Jackson. Toyota de ernstige en BMW de sportieve. Maar wie wat dichterbij kijkt, ziet wel enkele overeenkomsten.
Raakvlakken
Zo heeft de deze week voorgestelde GT 86 duidelijk gemaakt dat Toyota wat meer fun in zijn gamma wil brengen. Anderzijds is BMW de voorbije jaren heel wat ernstiger geworden, en heeft het merk zich als koploper gepositioneerd in de jacht naar meer efficiëntie en minder uitstoot. En dat ging soms ten koste van het sportieve karakter. BMW investeert ook massaal in elektrische voertuigen.
Meteen wordt duidelijk dat beide merken heel wat aan elkaar zullen hebben. BMW kan Toyota enkele uitstekende 1.6 en 2.0 turbodiesels aan de hand doen, terwijl Toyota en BMW samen budget kunnen pompen in de verdere ontwikkeling van lithium-ion batterijen. Al is Toyota op dat vlak wel al het verst gevorderd. Dus daar zal het verkeer vooral uit Japan richting München gaan.
Opgepast voor gemengde huwelijken
Nochtans is het geen zekerheid dat dit een sprookjeshuwelijk wordt. In de autowereld hebben Duits-Japanse huwelijken niet altijd lang standgehouden. Zo is er momenteel de pijnlijke vechtscheiding tussen Suzuki en Volkswagen. Maar in het geval van BMW en Toyota speelt een meer evenredige verdeling mee. Alleen moeten we nog afwachten of Duitsers en Japanners echt wel voor elkaar gemaakt zijn.