BMW biedt de i3 aan als volledig elektrisch auto, of met een range extender met benzinemotor in bijstand. Door een betere opslagcapaciteit van de lithium-ion batterijen, is BMW erin geslaagd binnen een gelijkaardig volume de prestaties op te drijven.
Minstens 200 echte kilometers
Met 94 ampère per uur (Ah) komt de i3 aan een officieel rijbereik van 300 kilometer, tegenover 190 kilometer voor de 60 Ah batterij. Let wel, dat zijn cijfers volgens de officiële cyclus. In het echt moet je dus met een pak minder tevreden zijn. Maar BMW zegt zelf dat minimum 200 kilometer in de slechtste omstandigheden een certitude is.
Premie
Aan de prestaties is niets veranderd. De output van de motor blijft 170 pk, wat hem in 7,3 seconden naar 100 brengt. De nieuwe batterij valt wel wat duurder uit (goed 1.100 euro meer), maar BMW houdt daarom ook de 60 Ah
Aan een gewoon stopcontact duurt laden 10 uur, aan een snellader kan hij in 40 minuten voor 80% worden volgeladen. De BMW i3 94 Ah kost bij ons 37.200 euro, met range extender is dat 41.690 euro. Particulieren hebben recht op een premie in Vlaanderen van maximaal 4.500 euro. Klanten met een 60 Ah batterij, kunnen die inwisselen voor een 94 Ah.