Elektrisch rijden hoeft niet per definitie saai te zijn. Dat bewijst BMW met de verleidelijke i8 Concept Spyder. Helemaal nieuw is deze plug-in hybride echter niet, want eigenlijk gaat het om een open variante van de eerder voorgestelde en gelijknamige coupé. Dit model is na de i3 Concept en de i8 Concept, het derde voertuig uit de nieuwe i-reeks, die de toekomst inluidt van de elektrische BMW’s. De i8 Concept Spyder wordt eind april op de Beijing Motor Show onthuld en is een volgende stap naar de productieversie die volgend jaar verwacht wordt.
3 liter
BMW gaat er prat op dat de i8 soberheid en dynamiek perfect met elkaar weet te verzoenen. Afgaande op de gegevens van de Duitsers zijn dat geen loze beloften. De i8 maakt gebruik van een 1,5 liter-driecilinder met dubbele turbo, die goed is voor 223 pk, en krijgt extra hulp van een elektromotor met 131 pk. Daarmee komt het totale vermogen op 354 pk, wat een sprint van stilstand tot 100 km/u in 5 sec. en een top van 250 km/u oplevert. Mooi daarbij is de i8 Concept Spyder zich toch tevreden stelt met 3 liter per 100 km. Weliswaar is dat ietsje minder snel en zuinig dan de ‘gewone’ i8 met dak, maar nog steeds erg spectaculair voor een sportwagen met deze prestaties en allures.
Zuiver elektrisch kan de i8 30 km ver rijden, waarna het opladen van de lithium-ion-batterij 1.45 uur in beslag neemt. Wie daarop niet wil wachten, kan echter steeds zijn weg verder zetten op de elektrische kickboards (een kruising tussen een skateboard en een step) die zich in de bagageruimte bevinden.