Nee, deze wereldpremière is niet voor ons Salon van Brussel. Maar al evenmin voor Detroit. Tegenwoordig zakken autoconstructeurs graag af naar CES, dé beurs voor consumentenelektronica in Las Vegas.
Het was daar dat BMW deze BMW i Vision Interaction liet zien, en waarbij Fröhlich stelde: “Ik denk dat BMW hem zo snel mogelijk moet produceren.” Veel meer dan een fraai plaatje is deze i8 Roadster nog niet, en hoe dan ook zal er voor een productieversie nog een stel deuren tevoorschijn moeten komen. Maar aan présence heeft hij alvast geen gebrek. Nu het verrassingseffect van de BMW i8 Coupé stilaan uitgewerkt raakt, zou een roadster de i8 verkoopcijfers een bijkomend duwtje kunnen geven.
Aanraakscherm zonder aan te raken
BMW wil in Las Vegas vooral de cockpit van de toekomst tonen, met een groot driedimensioneel display dat bijna de volledige breedte van het dashboard inpalmt. Het scherm is 21 duim (40 centimeter) groot. Camera’s hebben hier de zijspiegels volledig vervangen. De head-up display kan hier de volledige voorruit gebruiken om bijvoorbeeld navigatie-aanwijzingen weer te geven, of gevaarlijke wegsituaties aan te duiden zoals de camera ze gescand heeft.
BMW ziet nog drie rijmodi in de toekomst: zelf rijden (Pure Driving), semi-automatisch en de auto die volledig autonoom door het verkeer laveert. Dan kleurt het stuur blauw. Wanneer het rood kleurt, komt er een einde aan de autonome zone en moet de bestuurder opnieuw ingrijpen. Andere nieuwigheid is Air Touch, waarbij een sensor de bewegingen leest die je anders op het touch screen zou maken en ze uitvoert. Back to the Future is zo verouderd.