Bij BMW zegt men dat ‘nog nooit eerder een speciale serie met beperkte oplage zo dicht bij een competitie-auto gestaan heeft.’ Wanneer je de technische fiche en de specificaties van deze BMW M4 DTM Champion Edition bekijkt, dan ben je geneigd dat elk van de 200 kopers zich beter ook een helm kan aanschaffen.
3,8 seconden
Laten we beginnen bij de 3.0 zes-in-lijn biturbo, die afwijkt van de ‘normale’ M4 met zijn directe waterinspuiting die de cilinders rechtstreeks verkoelt. Dat geeft een betere thermische sturing, waardoor het vermogen met 69 pk klimt naar 500 pk en 600 Nm. 100 km/u heb je al in 3,8 seconden op de teller staan, en zoals we gewoon zijn is de topsnelheid begrensd. Alleen, niet bij 250 km/u maar bij 305 km/u.
Overal carbon
De BMW M4 DTM Champion Edition barst van de carbon en van CFRP, met carbonvezels verstevigd plastic: de motorkap, het dak, de structuur van het dashboard, de diffuser, de achtervleugeld, de lip van de spoiler vooraan, de kuipstoelen enzovoort. Hij heeft overigens slechts twee stoelen, de achterbank is verwijderd voor een rolkooi die doet denken aan die van de DTM-auto.
De auto komt standaard met carbon-keramische remmen en de Michelin Pilot Sport Cup 2-banden, die gehomologeerd zijn voor de weg maar vooral schitteren wanneer je ze op circuit gebruikt. De mechanisch af te stellen ophanging biedt drie standen, zowel voor ingaande als uitgaande slag. Wat voldoende is om dit op papier één van de meest radicale BMW’s ooit te maken. Wat zegt u? Dat u dit al eens eerder gelezen heeft in de specs van de op 700 stuks beperkte M4 GTS? Ah ja, maar dat is niet hetzelfde. Dit is de DTM Champion Edition. Die is wit en heeft… euh stickers. Dat is dan 148.000 euro graag, dank u.