De BMW 3-serie staat in Europese première op het Brusselse salon en is er te bewonderen in zijn diverse afwerkingen – een primeur voor BMW – Sport, Modern en Luxury. In februari komt hij op de markt met als voorlopige keuzes de 328i en de 335i, 320d en 320d Efficient Dynamics Edition (4,1 l/100 km, 109 gr/km CO2 en 163 pk).
Bij de 5-serie is het vooral uitkijken naar de agressieve M5 (560 pk), maar ook de 520d Efficient Dynamics Edition springt in het oog met zijn 4,5 l/100 km, CO2 van 119 gr/km en vermogen van naar keuze 163 pk of 180 pk. En eigenlijk kijken we vooral uit naar een kans om eens achter het stuur te kunnen kruipen van de 525d, voor het eerst met 2.0 diesel met twinturbo: 218 pk voor 5 à 5,3 l/100 km (CO2: 132 gr/km). En nu we toch over CO2 bezig zijn: bij de nieuwe 1-serie moet de 116d Efficient Dynamics Edition inslaan op de fleetmarkt met zijn CO2-uitstoot van 99 gr/km.
De Z4 met zijn nieuwe generatie viercilinder turbobenzinemotoren hebben we hier nog bejubeld, en daarnaast verdient de 6-serie coupé – met desgewenst X-Drive vierwielaandrijving – onze aandacht.
Elektrisch
Het hoofdthema wordt ongetwijfeld de milieuvriendelijker mobiele toekomst, gezien door de bril van BMW. Zo is er de BMW 5 Active Hybrid, die een elektrisch en turbobenzine vermogen bundelt van samengeteld 340 pk. Omdat hij tot 60 km/u louter elektrisch kan rijden, blijft het gemiddeld verbruik beperkt tot 6,4 l/100 km (CO2: 149 gr/km). Maar ga vooral kijken naar de i3 en i8 Concepts, want deze elektrische BMW’s krijg je in 2013 op straat te zien. De i3 is een stadswagen met alleen een elektrische motor, en een koetswerk uit met carbon verstevigd plastic. De i8 voegt een driecilinder turbo benzine toe aan de elektrische motor, haalt 100 in minder dan 5 seconden, verbruikt gemiddeld minder dan 3 liter en kan 35 km ver op batterijkracht. (jd)