Dit jaar is al druk geweest voor BMW, met onder meer de lancering van de 5 Touring en de Mini Countryman. Daar komt nu nog de gefacelifte Mini bij, met daarbij de door BMW zelf ontwikkelde 1.6 turbodiesel, die de 1.6 vervangt die BMW met PSA (Peugeot/Citroën) samen maakte. De nieuwe 1.6 zullen we ook in BMW’s aantreffen en moet het verbruik drukken.
Voor Mini is de groeistrategie duidelijk. Naast de Countryman, mogen we ons binnenkort verwachten aan twee nichemodellen: de Roadster en de Coupé. Beiden zijn tweezitters, die we tot nu toe alleen als concept hebben gezien. Maar de productie van de Roadster wordt begin 2011 vooropgesteld, terwijl de Coupé later volgend jaar zou kunnen volgen.
Nieuwe SUV’s
Op het Autosalon van Parijs eind september krijgen we de nieuwe BMW X3 voor het eerst in het echt te zien. Om het onderscheid met de X1 – die het goed doet in de verkoop in Europa – duidelijker te stellen, werd de X3 ruimer, comfortabeler, luxueuzer en krachtiger. Nog dit jaar start de X3 zijn carrière, aan een prijs vanaf 40.600 euro.
Misschien dat we ons in Parijs nog mogen verwachten aan een nieuwe 6-serie. De sportieve afgeleide van de 5-serie, zou wel eens eerst als cabrio kunnen worden gepresenteerd in de Franse hoofdstad. De 6 belooft veel van de slanke lijnen over te nemen van de 5, naast de mechanische broederschap die tussen beide zal bestaan. De cabrio – met stoffen dak – moet nog dit jaar bij de dealers staan, terwijl de coupé zijn première begin volgend jaar zou kunnen krijgen op het Autosalon van Detroit.
Nog meer afstammelingen
BMW zal nog meer varianten op basis van de 5-serie ontwikkelen. Zo kijken we al uit naar de productieversie van de Gran Coupé. Deze vierdeurs coupé zag dit voorjaar het licht als concept. Hij moet concurreren met de Mercedes CLS en de Audi A7. Eind 2011 of begin 2012 moet hij in het straatbeeld verschijnen.
Van de toekomstige M5 hebben we al enkele spionagefoto’s op de Nürburgring gezien, dus die komt er aan. En dan spreken we waarschijnlijk over nog slechts enkele maanden. Nu is al duidelijk dat de atmosferische V10 wordt vervangen door een V8 met dubbele turbo, die goed moet zijn voor minstens 550 pk.
Kleinste M
Wat we weten over de M-variant op basis van de 1-serie coupé, hebben we u onlangs nog meegedeeld. Voor wie het gemist heeft: +350 pk voor 1.500 kg, midden volgend jaar klaar, reken op minstens 50.000 euro.
Intussen mogen we ons op het Autosalon van Genève, maart volgend jaar, verwachten aan de nieuwe vijfdeursversie van de 1-serie. Wat later dat jaar volgt dan de driedeurs. Optisch krijgt hij trekjes mee van de X1. Hij zou wat in omvang groeien en – eindelijk – de passagiers op de achterbank wat meer beenruimte gunnen. Downsizing belooft hier dé trend te worden. Te verwachten zijn een 1.2 turbo benzine, en een 116d die voor het eerst een echte 1.6 turbodiesel onder de kap krijgt. Hij zou minder dan 4 l/100 km verbruiken.
3-serie GT
De komst van de nieuwe 3-serie, zou wel eens voorbereid kunnen worden met de introductie van een 3 GT, net zoals BMW met de 5-serie deed. In tegenstelling tot de Audi A5 Sportback zou BMW hier iets meer de SUV-kaart trekken. Vast staat dat de nieuwe 3 comfortabeler, dynamischer en zuiniger wordt dan het huidige model. Naast de berline, mogen we ons ook verwachten aan de traditionele touring, coupé en cabrio.
Elektrorevolutie
BMW doet ervaring op met zijn elektronische testvloot van eerst Mini’s en intussen 1-serie coupés. Die maken de weg vrij voor een Megacity Vehicle, een volledig elektrisch aangedreven stadsvoertuig, dat een rijbereik tussen 100 en 200 km moet kunnen garanderen tussen laadbeurten. Hij zou op de markt komen onder een nieuwe merknaam, waarbij I-setta hoog genoteerd staat bij de bookmakers.
Project 444
Op basis van het Megacity Vehicle wil BMW ook een sportieve variant commercialiseren. Daarvoor heeft de concept Vision Efficient Dynamics al een eerste aanzet gegeven. De 444 staat voor 4 zitplaatsen, 4 liter verbruik en 4 seconden voor een 0 tot 100 km/u. De aandrijving zou komen van twee elektromotoren en een driecilinder benzine.
Tot slot beweren sommige bronnen dat BMW in 2013 een voorwielaangedreven kleine BMW zou lanceren tussen de Mini en de 1-serie in. Een echte Golf-rivaal dus.
Bent u op zoek naar een tweedehands BMW ? Zie onze BMW occasies.