Doorgaans gebruikt BMW het ‘Vision’ voorvoegsel in zijn concept cars om aan te geven dat we naar een studiemodel kijken dat erg dicht bij het eindresultaat aanleunt. Indien BMW die lijn aanhoudt, wordt dit de BMW iNext in 2021.
Rijden of gereden worden
Dit belooft een cruciaal model te worden in BMW’s toekomst, en misschien wel zijn meest riskante. Want BMW, het merk dat ooit Freude am Fahren uitvond, maakt zich nu klaar voor autonoom rijden. Daarbij stelt BMW al meteen dat het stuurwiel steeds aanwezig zal zijn. Wanneer de bestuurder in de ‘Boost’ modus zelf wil rijden, is het vlakbij. Wanneer de bestuurder kiest om autonoom naar zijn bestemming te worden gebracht, trekt het stuur zich wat dieper terug in de boordplank. De nadruk van de infoschermen komt vervolgens op infotainment te liggen.
Lounge
BMW blijft voor een klassieke stoelopstelling kiezen, maar heeft de achterbank wel omgetoverd tot lounge. De precieze kenmerken van de elektrische aandrijving blijven voorlopig nog geheim, maar gezien de forse afmetingen komt de iNext wel in de buurt van de Audi etron en de Tesla Model X. Een rijbereik van minstens 400 kilometer lijkt dan ook essentieel. Het is maar de vraag hoeveel autonome technologie BMW in 2021 effectief zal kunnen implementeren, maar het bedrijf laat hier alvast zien dat het over de nodige ambitie beschikt om zich ook op dit vlak te onderscheiden.