Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: BMW Vision iNext – Dit is de BMW van 2021

Dit is hoe de eerste autonoom rijdende BMW eruit kan zien. Hij komt in 2021 op de markt, is volledig elektrisch aangedreven en laat steeds de keuze tussen gereden worden of zelf rijden.

Doorgaans gebruikt BMW het ‘Vision’ voorvoegsel in zijn concept cars om aan te geven dat we naar een studiemodel kijken dat erg dicht bij het eindresultaat aanleunt. Indien BMW die lijn aanhoudt, wordt dit de BMW iNext in 2021.

Rijden of gereden worden

Dit belooft een cruciaal model te worden in BMW’s toekomst, en misschien wel zijn meest riskante. Want BMW, het merk dat ooit Freude am Fahren uitvond, maakt zich nu klaar voor autonoom rijden. Daarbij stelt BMW al meteen dat het stuurwiel steeds aanwezig zal zijn. Wanneer de bestuurder in de ‘Boost’ modus zelf wil rijden, is het vlakbij. Wanneer de bestuurder kiest om autonoom naar zijn bestemming te worden gebracht, trekt het stuur zich wat dieper terug in de boordplank. De nadruk van de infoschermen komt vervolgens op infotainment te liggen.

Lounge

BMW blijft voor een klassieke stoelopstelling kiezen, maar heeft de achterbank wel omgetoverd tot lounge. De precieze kenmerken van de elektrische aandrijving blijven voorlopig nog geheim, maar gezien de forse afmetingen komt de iNext wel in de buurt van de Audi etron en de Tesla Model X. Een rijbereik van minstens 400 kilometer lijkt dan ook essentieel. Het is maar de vraag hoeveel autonome technologie BMW in 2021 effectief zal kunnen implementeren, maar het bedrijf laat hier alvast zien dat het over de nodige ambitie beschikt om zich ook op dit vlak te onderscheiden.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer