De zes-in-lijn heeft BMW beroemd gemaakt. Romig als kaastaart, de punch van een bokser en een soundtrack als de Rolling Stones: herkenbaar vanop 3 blokken afstand.
Welnu, in de nieuwe X1 xDrive28i heeft BMW er voor geopteerd om de 3.0 zes-in-lijn te wippen. In de plaats komt een 2.0 viercilinder. Dat klinkt – letterlijk – heel wat minder, maar is een hoe dan ook begrijpelijke zet. Dankzij de TwinPower turbo, Efficient Dynamics-maatregelen en directe injectie, koppelt deze versie van de X1 een hoog vermogen aan een laag verbruik en dito CO2-uitstoot.
245 pk, CO2: 183 gr/km
Oordeelt u zelf maar: 245 pk bij 5.000 opm en 350 Nm bij 1.250 opm zijn cijfers die de atmosferische 3.0 zescilinder zouden doen blozen. Hij staat in 6,1 seconden aan 100 km/u, en haalt een top van 240 km/u. Evengoed doet hij volgens BMW gemiddeld 7,9 l/100 km, en met zijn CO2-uitstoot van 183 gr/km geniet hij een hogere aftrekbaarheidsschijf als bedrijfswagen.
In de lente verschijnt hij op de markt, maar op de prijs is het nog wachten. Het lijkt zeer aannemelijk dat we deze motor ook nog in andere BMW-modellen mogen verwachten.
Volgt Porsche?
Overigens gaat het gerucht dat Porsche eveneens werkt aan een viercilinder boxermotor voor de Cayman en de Boxster, die onder de zescilinder boxer zou plaatsnemen. Officieel houdt Porsche hierover wel nog de lippen stijf op elkaar.