Na jaren van verwaarlozing heeft de Belgische invoerder van BMW het moederhuis dan toch zo ver gekregen om het Brusselse autosalon eens te verwennen. En hoe, op slag kreeg Brussel de wereldpremières toebedeeld van de opgefriste 2-reeks Active Tourer en Grand Tourer en van de facelift van de Mini.
Voorwielaandrijving
Maar het mooiste was voor nu. Samen met zijn officiële onthulling in Detroit, werd de nieuwe X2 ook in Brussel voorgesteld. De X2 is gebaseerd op het onderstel van de Mini Countryman en de X1, en dus op de voorwielen aangedreven. Maar xDrive vierwielaandrijving staat ook op het programma voor de krachtiger versies.
Drie- en viercilinders
De lijn is sportiever en straalt zeker meer karakter uit dan andere recente BMW’s. Al zijn we niet helemaal overtuigd van de BMW-logo’s op de raamstijlen achteraan. Is BMW bang dat hij niet meteen herkend wordt als BMW? Eerst schuift BMW de viercilindermotoren naar voor, die achteraan een dubbele uitlaat krijgen. De sDrive 20i turbobenzine legt 192 pk voor, goed voor een 0 naar 100 km/h in 7,7 seconden en een top van 227 km/u. De twee diesels krijgen standaard xDrive-vierwielaandrijving. De xDrive 20d is goed voor 190 pk en 400 Nm (126 g/km CO2). De 25d gooit daar nog wat meer tegenaan: 231 pk en 450 Nm. Later in 2018 voegt BMW daar nog een driecilinder aan toe: de sDrive 18i. Er volgen ook nog een sDrive en xDrive 18d.
X3
Verder geeft BMW nog mee dat het dit jaar in al zijn diesels AdBlue-additieven introduceert, terwijl ook de benzinemotoren partikelfilters krijgen. De X3 krijgt er twee sportieve keuzes bij: een xDrive 25d met 231 pk en 500 Nm (0-100 in 6,8 sec, 154 g/km CO2) en een M40i met 360 pk.