Het productoffensief van BMW gaat onverminderd voort. Na de X4, het kleinere broertje van de X6, komt er nu ook een echt sportief type van die X4 aan. Die krijgt de beroemde M-letter op de koffer.
Elementen uit de M4
Uiterlijk herken je hem aan de grijze spiegels, de 20-duims velgen en de sportuitlaten. Daarnaast krijgt hij iets sportievere bumpers, maar spoilers zijn er niet te vinden. M mocht een flinke motor onder de motorkap duwen, de 3.0 zes-in-lijn benzine met TwinPower turbo uit de X4 xDrive 35i, maar dan met onder meer de zuigers en krukaslagers van de M4 en M3. De motor komt niet alleen aan 360 pk tussen 5.800 en 6.000 opm, maar ook aan465 Nm vanaf 1.350 opm tot 5.250 opm. Dat laatste maakt duidelijk dat hij over instant power beschikt, die weg kan naar de vier wielen via de achttrapsautomaat. Zijn sprinttijd naar 100 – 4,9 seconden – had vast beter gekund, mits een iets lager gewicht. Nu rekent BMW toch 1.840 kilogram voor, leeg aan de haak. De brede rubbers – 245 vooraan, 275 achteraan – zullen hun werk hebben. De top is begrensd op 250 km/u.
Sportief onderstel
M heeft vanzelfsprekend aan het onderstel gesleuteld. Vering en dempers zijn strakker getrokken, en ook de stabilisatiestangen zijn een maatje dikker. De adaptieve demping is afgesteld op sportief gebruik. De vierwielaandrijving bevoordeelt de achterwielen. Op prijzen en lanceringsdata is het nog wachten.