Aan inspiratie om te diversifiëren is er bij BMW geen gebrek. Voorbij is de tijd waar je met 3, 5 en 7 zowat het hele BMW-gamma vernoemd had.
Zo denken we aan de 5GT, een minder geslaagde poging van BMW om een Mercedes te bouwen op basis van de 5-serie. De X6 deed ook heel wat wenkbrauwen fronsen in het begin, maar hier volgden snel talloze handtekeningen onder de bestelbonnen. En dus deed de kritiek dat hij maar weinig BMW-dna in zich had, niet ter zake.
Juiste keuze?
BMW wil nu het kunstje herhalen, maar dan kleiner. Op het Autosalon van Frankfurt bevestigde BMW-baas Reithofer dat de X4 deel uitmaakt van de productplanning. Vraag is alleen of BMW het niet iets te groot ziet. Downsizing is namelijk de trend van het moment, en het hipste segment is dat van de compacte SUV’s, genre de Range Rover Evoque. Niet alleen speelt de BMW X3 een klasse hoger, met de X4 wil BMW bovendien nog eens de top van dat segment afromen.
X2?
Enkele jaren geleden was het de juiste keuze geweest. Maar of er nog veel leven in dit segment zal zijn tegen dat BMW de X4 in 2014 op de markt gooit, is nog zeer de vraag. Een X2 had eigenlijk de logischer keuze geweest. Of het moet zijn dat BMW voldoende X4’s denkt te kunnen slijten in de VS, waar de downsizing wat trager doordruppelt.
Overigens zal de X4 de volledige mechanische basis van de X3 overnemen, wat een motorenpallet garandeert met vermogens tussen 184 pk en 306 pk.