BMW brengt in november de nieuwe X5 uit. Die beschikt nog wel over standaard vierwielaandrijving, maar in gewone omstandigheden zal hij alleen de achterwielen aandrijven. Dat scheelt een slok op een borrel aan het tankstation, en vooral in CO2-uitstoot. BMW maakt al gebruik van de nieuwe, realistischer WLTP-berekening en schuift CO2-uitstoot van 158 gram (30d) tot 200 gram (40i) naar voor.
Meer X5
De nieuwe BMW X5 is 3,6 centimeter langer (4,92 meter), 6,6 centimeter breder (2 meter), 1,9 centimeter hoger (1,74 meter) en de wielbasis neemt met 4,2 centimeter toe (2,97 meter). De X5 zal ook als zevenzitter beschikbaar komen. De koffer is standaard 645 liter groot, en dat kan groeien tot 1.860 liter.
Starten met smartphone
BMW presenteert meteen drie motoren. Er is één benzine, de 40i zescilinder met 340 pk en 450 Nm, en twee diesels. De 30d doet 265 pk en 620 Nm, de M50d maakt daar400 pk en 760 Nm van. Naast de bekerhouders die koelen of opwarmen – tomatensoep met balletjes in de winter, we kijken er al naar uit - zet de BMW X5 vooral stappen op het vlak van semi-autonoom rijden. Zo kan hij nu ook zelfstandig inhalen wanneer de bestuurder dat aangeeft met de richtingaanwijzer. Ook kan je de auto nu openen door je smartphone bij de deur te houden. Met die digitale sleutel kan je ook starten. Prijzen zijn nog niet bekend.