Hij is gehomologeerd met een CO2-uitstoot van 77 gr/km. De badge vermeldt xDrive40e, maar ga nu vooral geen 4.0 V8 verwachten onder de motorkap.
Net als Volvo kiest BMW voor een 2.0 turbo met 245 pk en 350 Nm. De elektrische motor op zich is goed voor maximaal 113 pk en 250 Nm. Wanneer beide systemen samenwerken, kan je rekenen op 313 pk en 450 Nm. Dat is merkelijk minder dan de Volvo (400 pk) en de Porsche (416 pk), al kan de BMW daar misschien wat minder gewicht tegenover plaatsen.
31 kilometer
De X5 kan zowel puur elektrisch als gemengd aan de bak. Volledig elektrisch komt hij 31 kilometer ver. Snelheden van 120 km/u zijn mogelijk. In full power-modus haalt hij 210 km/u en staat hij in 6,8 seconden aan 100. BMW geeft een verbruik op van 3,3 l/100 km op, voor 77 gr/km CO2. Al zal dat in de praktijk wel een stuk meer zijn.
Save-mode
De batterijen zijn onder de koffervloer opgeborgen. Je beschikt nog over 500 tot 1.720 liter aan koffer. Opladen kan aan de stekker, standaard of aan de snellaadpaal. Zelfs al rijdend kan hij via de Save-mode energie recupereren.
Het mag wat eigenaardig lijken bij een merk dat ook de i3 en de i8 in zijn rangen telt, maar dit is de eerste plug-in hybride voor BMW. In de zomer van dit jaar start hij zijn commerciële carrière. De prijs van deze 2,3 ton zware groene SUV is nog niet bekend.