De klant ligt duidelijk niet wakker van het CO2-vraagstuk. Nee, de klant met de dikke portefeuille, die wil nog steeds een dikke auto. BMW verlegt nu zijn grenzen om aan de wensen van die klant tegemoet te komen.
Lang
Het hoeft niet te verwonderen dat de BMW X7 een product is dat in Amerika van de ketting zal rollen. Deze ‘oversized’ SUV is gebaseerd op het onderstel van de eveneens in Spartanburg geproduceerde X5, maar dan langs alle kanten gerokken. In de lengte om te beginnen, de X7 stopt pas bij 5,15 meter. Hij is ook de volle 2 meter breed, exclusief zijspiegels, en komt met een hoogte van 1,80 meter al aardig met de rand van de parkeergarage flirten. Ook de wielbasis van de BMW X7 is met 3,1 meter een 20-tal centimeter langer dan die van de X5.
Ruim
Dat betekent meer ruimte van binnen. Om te beginnen is de X7 voorzien als zevenzitter, maar in optie kan je ook kiezen voor zes plaatsen, met telkens individuele stoelen in plaats van een bank op de tweede rij. Achteraan is steeds minstens 326 liter koffer vrij, maar dat kan uitbreiden tot maximaal 2.120 liter. Led-licht is standaard, net als luchtvering. Het velgenaanbod heeft 20-duimers als kleinste maatje.
Zwaar
Aan luxe geen gebrek, zeker wanneer je in de optielijsten duikt, maar dat heeft ook allemaal zijn gevolgen op het gewicht. De X7 komt vlot aan 2,3 ton. In Europa brengt BMW bij de lancering uitsluitend zes-in-lijn motoren aan de start, vanzelfsprekend standaard in combinatie met vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat. De xDrive 40i benzine is goed voor 340 pk (8,7 l/100 km, 198 g/km CO2), de X7 xDrive 30d diesel heeft 265 pk (6,5 l/100 km, 171 g/km CO2). De sportieve M50d tot slot legt 400 pk voor (7 l/100 km, 185 g/km CO2). De prijzen zijn nog niet bekend.