Natuurlijk was het Salon van Genève het best mogelijke theater om de Bugatti Chiron aan de wereld voor te stellen. Maar een verrassing was hij eigenlijk niet. Er waren al de vele foto’s die tijdens het testwerk circuleerden, en eigenlijk is hij weinig meer dan de Vision Gran Turismo Concept die Bugatti op het Salon van Frankfurt al liet zien in september. Alle Bugattikneepjes heeft hij, van de hoefijzervormige grille, de enorme boog op de flanken tot de de lijn die het midden van de carrosserie aangeeft van de neus tot de kont.
1.500 pk
Wanneer je beter moet doen dan een auto die in zijn basisversie al 1.001 pk ontwikkelde, en zelfs tot 1.200 pk kon in sommige speciale versies, dan is er werk aan de winkel. En dus kreeg de geweldige 8.0 W16-motor met vier turbo’s een kuur die zijn vermogen naar 1.500 pk pompt bij 6.700 opm. Het koppel bereikt 1.600 opm tussen 2.000 en 6.000 opm.
Een zeventraps dubbelekoppelingsbak is nodig om dat vermogen naar de vier wielen te krijgen. 100 km/u haalt hij volgens Bugatti al na 2,3 seconden. De topsnelheid is… beperkt tot 380 km/u. Maar net zoals in de Veyron zal hij ook over een aparte sleutel beschikken waarmee je het volledige vermogen lost. Dan moet hij naar 420 km/u gaan. Dit moet bovendien de eerste productiewagen (al zal die productie zeer beperkt blijven tot goed 450 exemplaren) waarvan de teller tot 500 km/u gaat.
Naast zijn platte chassisplaat krijgt hij nog een rist actieve aerodynamische hulpstukken mee, zoal de spoiler vooraan, de achterspoiler en de kleppen van de diffuser. Jawel, zelfs die kunnen bewegen.
Minder verlies?
We herinneren ons dat de Bugatti Veyron tussen 1 en 1,5 miljoen euro kostte. Aan die prijs betekende hij voor de VW
Maar wat of wie is Chiron eigenlijk? Het gaat hier om Louis Chiron, piloot uit Monaco met een rijkgevuld palmares. Voor hij won met Alfa Romeo, Maserati en Ferrari, speelde hij in de jaren ’30 een belangrijke rol in de sportieve geschiedenis van Bugatti.