Hoe veilig zijn de lithium-ion batterijen in elektrische voertuigen en hybrides? Op die vraag zoekt de Amerikaanse NHTSA, de veiligheidswaakhond voor het verkeer en de evenknie van onze EuroNCAP, een antwoord na een bizar incident. Drie weken na een zijdelingse crashtest van een Chevrolet Volt vloog die op een parking van NHTSA in brand. Het incident vond plaats in mei, maar raakte pas nu bekend via het persagentschap Bloomberg.
Nieuwe crash
De Volt is een elektrische auto met een benzinemotor die als generator dient om de batterijen indien nodig extra te kunnen bijladen. De batterijen zijn lithium ion-exemplaren van LG Chem uit Zuid-Korea. Zowel LG Chem, Chevrolet als NHTSA onderzoeken het ongeval samen. In juni probeerden NHTSA en GM het ongeval nog eens over te doen, maar zonder resultaat.
Raadsel
Van lithium-ion batterijen is bekend dat ze kunnen ontbranden wanneer ze doorboord worden. Daarom zitten ze ook bijzonder goed ingekapseld. Maar wat er in mei misliep, is vooralsnog een raadsel. Bij de zijdelingse crashtest zouden de batterijen doorboord zijn door een metalen object. GM zelf stelt in een mededeling dat de veiligheid van de Volt boven alle twijfel verheven is, en dat in dit bijzondere geval na de crash een aantal veiligheidshandelingen niet zijn gevolgd, waardoor de brand is kunnen ontstaan.
Deze week plant de NHTSA bijkomende tests met batterijen die uit Volts zijn verwijderd om te onderzoeken of de brand kan overgedaan worden om zo de oorzaak te achterhalen.