Synergie is geen vreemd woord in de autoindustrie. Een verstandige keuze op technisch vlak om van de schaalvoordelen te profiteren, waarna de marketingafdeling wel een leuk verhaal verzint om het ‘nieuwe’ model te promoten. Zo’n nummertje pleegt PSA ook met de nieuwste compacte SUV’s, die gebaseerd zijn op de ASX van Mitsubishi. Geen slechte zaak, want de Japanners hebben een ruime ervaring met terreinwagens en SUV’s en kunnen in ruil aanspraak maken op motoren van Franse makelij.
Eigen gezicht
Deze re-badging operatie is wel geslaagd te noemen en gaat verder dan enkel het wisselen van de grille en de logo’s. Zowel de Peugeot 4008 als de Citroën C4 Aircross hebben een duidelijk eigen gezicht dat aansluit bij de stijl van het huis, hoewel ze beide op het platform van de ASX staan. Dit is eigenlijk geen verrassing, want eerder werd deze uitwisseling van techniek al eens toegepast met het trio Outlander/4007/C-Crosser. De verwantschap met dit grotere model is er trouwens nog steeds, want in Japan werd dit platform met 30 cm ingekort om een compacte SUV te bekomen, die nog wel dezelfde wielbasis behoudt om voldoende interieurruimte te garanderen. Enkel de voor- en achterzijde kregen een dreun om een maatje kleiner te worden. Net als de ASX zijn de 4008 en C4 Aircross 4,43 m lang, 1,80 m breed en 1,63 m hoog. Aan boord is er plaats voor vijf personen en 442 liter bagage, en dat is ruim voldoende om het modale gezin te transporteren.
4x2 of 4x4
Om toch enige differentiatie tussen de merken door te voeren, krijgt de 4008 enkel diesels en vierwielaandrijving, terwijl de C4 Aircross ook met aandrijving op de voorwielen en een 115 pk sterke 1.6 benzinemotor gekoppeld aan manuele vijfbak leverbaar is. De zelfontbranders zijn bekend materiaal: de 1.6 HDi met 112/115 pk of de 1.8 HDi met 150 pk (van Mitsubishi-origine), telkens in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Dankzij de vierwielaandrijving mogen deze jongens ook enige terreinambities koesteren. Het 4x4-systeem is weliswaar zelfregelend, maar heeft ook drie standen, waaronder een Lock-positie die een optimale tractie verzekert om ook naast het asfalt uit de voeten te kunnen.
Snufjes
Geen enkel model wordt nog gelanceerd zonder een resem speciale snufjes om de ‘buitengewone’ sfeer extra in de verf te zetten. Op de C4 Aircross en de 4008 springen de keyless go, de GPS met aanraakscherm, het panoramische dak met led-omlijsting en de achteruitrijcamera in het oog. Mooi, maar wat kosten deze attractieve SUV’s? Citroën liet weten dat de C4 Aircross geleverd wordt vanaf 22.885 euro. De prijzen van de Peugeot 4008 zijn nog niet bekend, maar zullen zonder twijfel vergelijkbaar zijn. Dat betekent dat deze Franse SUV’s vallen tussen de goedkopere Koreanen (o.a. Kia Sportage) en de prestigieuzere Duitse modellen (o.a. Audi Q3) en dus alle kans hebben om goed te scoren.