Hoewel het niet officieel op papier is gezet, weten we dat de C4 Cactus de enige vertegenwoordiger wordt van Citroën in het compacte segment. De klassieke C4 wordt binnen enkele weken op pensioen gestuurd.
Minder speels
Het eerste wat opvalt is de herinterpretatie van de beroemde Airbump-stootkussens op de deuren. Die zijn kleiner in omvang en lager geplaatst, waardoor ze nu veeleer een decoratieve rol krijgen dan een beschermende functie hebben. De achterlichtblokken achteraan zijn helemaal herwerkt, met minder prominente randen waardoor de C4 Cactus een volwassener uitstraling krijgt zonder daarbij zijn crossover-statuut te grabbel te gooien.
Het interieur blijft grotendeels ongewijzigd, wel zijn er nieuwe stoelen die nog comfortabeler zouden moeten zijn.
Hydraulisch geregeld tapijt
Comfort moet overigens het leitmotiv worden van de nieuwe Citroën C4 Cactus. Citroën geeft hem alle mogelijkheden om de beste cocon van zijn segment te worden. Voor het eerst in lange tijd krijgt hij nog eens een nieuwe manier om voor veercomfort te zorgen. In de Cactus krijgen we de progressieve hydraulische aanslagpunten voor de ophanging, die in China al bekend zijn in de C5 Aircross. Die moeten de indruk geven op een vliegend tapijt te rijden. Een typische Citroën-innovatie waarnaar we nu al benieuwd zijn.
De nieuwe C4 Cactus wordt begin 2018 gelanceerd, de prijzen zijn nog niet bekend.