Citroën bevestigt nogmaals zijn goede vormpeil wat creativiteit betreft met deze familie-SUV, die er erg mooi uitziet. Hij zal zijn debuut maken in China in het tweede semester van 2017. Wij moeten echter nog wachten op eind 2018.
Warme ontvangst
De Citroën C5 Aircross neemt het uitstekende platform van de Peugeot 3008 over, wat op zich al uitstekend nieuws is. Zijn afmetingen zijn dan ook bijna dezelfde: 4,5 meter lang, voor 1,84 meter breed en 1,67 meter hoog. Daarmee is hij op maat gesneden van gezinnen.
De binnenafwerking is meer Citroën, met boordplank die een meer horizontaal design aanhoudt. We zien wel de volledig digitale instrumentencluster – de iCockpit – die Peugeot introduceerde, met ook een groot aanraakscherm dat het multimediasysteem bedient, net als enkele functies van de auto. Ook de bediening van de Grip Control, waarmee je licht offroadwerk aan kan, is hierin verwerkt.
Progressive Hydraulic Cushions
Maar het belangrijkste, en ook wat we echt van Citroën verwachten, is een innovatie die het comfort verbeteren. In de C5 Aircross kondigt Citroën een nieuw systeem voor de ophanging aan, een première sinds de Hydractive in de… Xantia. Deze innovatie krijgt de naam Progressive Hydraulic Cushions. Hier zijn niet langer de dempers hydraulisch, maar wel hun uiteinden. Op zachte oneffenheden geven ze iets meer veerweg voor de veren en de dempers. Op harde stops, waar klassieke dempers blokkeren, kunnen de Cushions nog iets meegeven en de schok beter helpen verteren. Citroën belooft dus een vliegend tapijt. We willen dat zo snel mogelijk testen, onze aanvraag tot naturalisatie als Chinees staatsburger is al in de post vertrokken.