Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Citroën CXperience Concept – Bla bla bla?

Citroën laat de eerste beelden zien van een concept-car die het merk tijdens het Parijse autosalon toont, eind september. Opnieuw een knappe stijloefening, maar blijft deze alweer zonder gevolg?

Want zowel bij Citroën, bij Peugeot als bij DS hebben ze de (slechte) gewoonte om zeer opvallende concept cars te bedenken, die vervolgens onder het stof verdwijnen in een uithoek van het collectieve geheugen. Zo had de Citroën Cactus M Concept een geniale 21ste eeuwse Mehari kunnen opleveren. Maar in de plaats kregen we dit… Zal het deze keer anders zijn?

Alles van een Citroën

We hopen het van harte, want deze concept draagt alles in zich om een nieuwe grote Citroën te doen ontstaan. Eentje die het falen van de C6 kan uitwissen. Ten eerste is er zijn design dat ongewoon is, maar ook verleidelijk en vernieuwend is en bovenal een zekere aerodynamische stijl uitstraalt.

Ten tweede blijkt ook het interieur hoogst origineel. We zien de terugkeer van het stuur met slechts één spaak. Zowel de passagier als de bestuurder kunnen het enorme centrale scherm bedienen, het hipst mogelijke medium voor het infotainmentsysteem. Het comfort belooft geweldig te zijn. Vooral omdat de stoelen echte fauteuils zijn, lekker omhullend en met een mousse gevuld die de lichaamsvormen onthoudt. En nog - we hadden al bijna de hoop opgegeven - maakt Citroën bekend dat er in deze concept een nieuwe hydraulische ophanging steekt, die al vooraf een setting kan bepalen. Dat is nog eens echt Citroën.

CX

Ja, we hadden het ook meteen gezien. De eerste letters van de naam van deze concept verwijzen naar een echte legende van het merk. Nu DS een merk is geworden, is Citroën aan CX begonnen. Een moderne CX krijgt een plug-in hybride mechaniek. Wat de klassieke motor betreft, maakt Citroën zo te zien komaf met de keuze van een dieselmotor zoals in de DS5 Hybrid4. Hier zien we een benzinemotor. Samen met de elektrische motor hoort 300 pk tot de mogelijkheden. Hij zou tot 60 kilometer ver kunnen op batterijkracht alleen. Zijn batterijen zijn in 4,5 uur opgeladen aan een gewone stekker, en in 2,5 uur aan een snelle lader.

Niets onoverkomelijk eigenlijk. Dus zou deze concept van 4,85 meter wel eens de aankondiging kunnen zijn van een nieuwe grote Citroën. Alleen, we zouden die intenties van PSA nu echt wel eens realiteit willen zien worden.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer