De DS-lijn is de ‘haute couture’ versie van Citroën geworden. Nadat het merk eerder de nieuwe C4 toonde – waarvan eerstdaags het rijverslag volgt – laten de jongens deze DS4 op ons los. Op het eerste gezicht heeft hij wat van de Alfa Romeo Giulietta, al valt die indruk nog te bevestigen in het echt. Citroën kopieert alvast de verzonken deurklinken achteraan.
Hoog
Citroën zet duidelijk de coupévorm meer in de verf, maar behoudt wel de vier deuren. Wel staat hij wat hoger op zijn wielen (1,53 meter), al is dat volgens Citroën een bewuste keuze. Met 4,27 meter blijft hij compact.
De DS onderscheidt zich door het logo op de motorkap, het aparte Citroën-logo en dagrijlichten. Rond de ruiten is een chroom sierlijst gelegd. Het interieur straalt luxe uit, en kan via verschillende opties op (persoonlijke) smaak worden gebracht. Meest opvallende kenmerk, is zijn panoramische voorruit.
200 pk
De ingenieurs hebben extra aan de rijdynamiek gewerkt, vanwaar de keuze voor wat krachtiger motoren bij de lancering. Zo zijn er twee diesels, eentje met 110 pk (in eHDI-versie) en èèn met 160 pk. Bij de benzines zien we alleen een 1.6, samen met BMW ontwikkeld. Zonder turbo is hij goed voor 122 pk, met HTP turbo haalt hij 155 pk en de top-turbo is goed voor 200 pk. Met 149 gr/km heeft hij een bijzonder lage CO2-uitstoot voor een benzine.
Op prijzen en lanceringsdata is het nog wachten.