Net als Toyota en Peugeot mag Citroën voor het eerst op zijn stand in Brussel het doek lichten over de facelift van zijn kleine stadsmus. Misschien niet de allergrootste wereldprimeur, maar in tijden waarin de minder belangrijke autosalons steeds meer naar het achterplan verdwijnen – recent nog iets gehoord van Bologna, Barcelona of Amsterdan? – is dit hoe dan ook een opsteker voor Brussel.
De C1 is een twee- of vierdeurs stadswagentje van nauwelijks 3,44 meter. De facelift brengt letterlijk een nieuw gezicht, waarbij de led-dagrijlichten in het oog springen. De 1.0 benzinemotor (68 pk) stoot nog slechts 99 gram CO2/km uit (4,3 l/100 km). Het interieur kreeg een upgrade, met onder meer een nieuw audiosysteem (optie) met bluetooth verbinding en USB- en Aux-connecties. De nieuwe C1 is nog in januari te bestellen begin maart is hij bij de dealers. De driedeurs start aan 9.505 euro, de vijfdeurs aan 9.805 euro.
DS5
Belangrijker voor Citroëns imago-offensief is de nieuwe DS5, die ons bij de testritten al wist te overtuigen. Dit is Citroëns beste poging in jaren om klanten weg te lokken bij de Duitse concurrentie. Hij bestaat zowel met zuinige 1.6 HDi (110 pk), met potente turbobenzines (1.6 met 155 of 200 pk) als in hybridevorm. Die laatste combineert een 2.0 HDi met een elektrische motor, wat samen 200 pk geeft. En een officieel gemiddelde van 3,8 l/100 km (CO2: 99 gr/km). De DS5 begint aan 30.180 euro.