De veiling is in Wissant aan de Opaalkust, tussen Calais en Boulogne-sur-Mer. Niet te ver dus, en nog een mooie uitstap ook. Bovendien blijkt de Michel Coënen-collectie die het veilinghuis Metayer mag verkopen erg divers samengesteld. Voor elk budget is er dus wel iets te vinden in het dertigtal auto’s dat mag worden verkocht.
100€
Voor sommige loten ligt de prijsverwachting erg laag, tussen 100 en 200 euro. Dan mag je in de plaats een XM of een CX verwachten die niet rijdt, maar de prijzen bij Citroën zijn doorgaans niet zo hoog. Al kan het volledige restauratiebudget natuurlijk snel oplopen.
Het merendeel van de auto’s, met een collectie die zich uitstrekt van 1925 tot 1990, lijkt in redelijke staat te verkeren, maar restauraties zijn nodig. Of op zijn minst is een opknapbeurt aan de orde. Maar met de Dyane, de Ami6 en 8, de 2PK Type A, de 2PK AZU Pick-up, de DS23 Familiale uit 1974, de Rosalie, de HY-bestelwagen,… aan interessante projecten duidelijk geen gebrek.
Museumstukken
De collectie bevat ook enkele echte pareltjes, zoals de C4 uit 1932 met een zeldzaam open, panoramisch dak (geschat tussen 10.000 en 12.000 euro), een SM uit 1971 die mechanisch steeds goed onderhouden is maar wel tekenen van roest vertoont (10.000 – 12.000 euro) of een DS19 Prestige uit 1960 (10.000 – 12.000 euro).
Bij de rariteiten is er een Mehari 4x4 uit 1980 in erg goede staat, waarvan alleen de vergrendeling van het 4x4-systeem moet worden bekeken (18.000 – 20.000 euro). Er is ook een 2PK Sahara 4x4 uit 1964 (20.000 – 25.000 euro), in rijdende staat, gezond maar wel aangepast. Ideaal wordt hij dus terug in zijn oorspronkelijke staat teruggebracht.
Topper van de verkoop wordt de DS21 Cabriolet uit 1967, een echte cabrio van Citroën uit, geen conversie achteraf. Die heeft iets meer dan 25.000 kilometer op de teller, maar heeft wel wat aandacht en liefde nodig. De schatting maakt melding van 80.000 tot 100.000 euro, wat gezien de beperkte kosten nog steeds een koopje zou zijn. Naar Wissant dus.
Meer info hier.