Vorig jaar was de Alfa Romeo 8C 2900B berlinetta uit 1937 al ‘best of show’ op het concours van Pebble Beach in de Verenigde Staten. Nu voegde eigenaar David Sydorick een tweede topprijs aan het palmares van zijn Alfa Romeo door op het Concorso d’Eleganza ook met de titel ‘best of show’ aan de haal te gaan. Daarmee is de auto op de twee belangrijkste concours van de wereld als mooiste aangeduid.
De Alfa Romeo 8C 2900B berlinetta bestaat in coupévorm uit slechts vijf exemplaren. Hij was de McLaren F1 van de vooroorlogse jaren. Zijn acht-in-lijn motor met twee compressoren stamt rechtstreeks af van de motoren die Alfa Romeo in zijn Formule 1-wagens gebruikte kort voordien. Hij haalde 180 pk. Een racer die een maatpak kreeg van de Milanese carrossier Touring, volgens het ‘Superleggera’ principe. Vorstelijk, zonder meer.
Modulo
Maar bij het vijftigtal andere deelnemers aan het exclusieve concours vielen nog tal van andere toppers te noteren. Zoals de Ferrari Modulo van de Amerikaanse verzamelaar Jim Glickenhaus. Glickenhaus kocht bij Pininfarina een oude showcar die nooit gebruikt was. De Ferrari Modulo was een zo vooruitstrevend design voor het merk, dat Pininfarina hem 2 jaar lang verborgen hield. Hij was opgebouwd rond een oude Ferrari 512S racewagen, maar werd niet opgestart bij zijn uiteindelijke showdebuut. Daar bracht Glickenhaus nu verandering in. De Modulo liet in Italië zijn prachtige V12 bulderen, passend in het thema rond ‘motorsymfonieën’.
Ook enkele moderne concept cars kwamen aan bod, waarbij de Peugeot e-Legend waarvan we dus onlangs vernamen dat hij niet in productie zal genomen worden. En ook de Bugatti ‘La Voiture Noire’ liet zich zien aan de oevers van het Como-meer. De grote opkomst van het publiek toont aan dat zeker in Italië de liefde voor de klassieke auto nog bijzonder groot is. Bij ons is het concours tijdens de Zoute Grand Prix begin oktober in Knokke de belangrijkste schoonheidswedstrijd voor klassieke auto’s.