Alleen idioten denken nog dat de Amerikanen moeten onderdoen voor de Europeanen wat sportwagens betreft. Zowel de Viper als de Corvette zijn meer dan te duchten tegenstanders voor de 488 GTB en de 911.
Directe injectie
Met de ZR1 brengt Corvette zijn zwaarste geschut in stelling. Wie de achterkant bekijkt met de vier vlak naast elkaar geplaatste uitlaten – precies twee tweelopen – zou dat bijna letterlijk nemen. Een goede Amerikaan beschikt in de eerste plaats over voldoende ‘firepower’. In de ZR1 komt die nog steeds van een erg klassieke oplossing: een 6.2 V8 – weliswaar direct ingespoten - die via een supercharger een boost krijgt naar 765 pk en 969 Nm koppel.
Waarschuwing
Hij haalt 336 km/u, maar hoe snel hij spurt weten we nog niet. Maar bij Corvette zelf zeggen – bescheiden – dat dit ‘een waarschuwing is naar andere constructeurs dat de ZR1 terug is’. De aandrijving verloopt langs de achterwielen via ofwel een manuele zevenbak of een achttraps automaat.
Zijn topsnelheid haalt ie met de standaard lage achtervleugel. Maar er is ook een grotere ‘high wing’ achtervleugel die meer downforce geeft en apart kan worden afgesteld. Daarbij horen ook nog de Sport Cup-banden van Michelin, carbon voor spoiler en splitter en een regelbare demping. In de VS komt hij in de lente van 2019 op de markt.