Je kan niet om het succes heen van de Dacia Duster bij het grote publiek. Na zeven jaar dienst is de eerste generatie al goed voor 2 miljoen verkochte exemplaren. Het grote publiek ging overstag voor het Roemeense merk, dat een aanzienlijke bijdrage heeft geleverd tot de goede commerciële resultaten van de Renault-Nissan groep. De nieuwe Duster is dus van vitaal belang.
Complexloos
Op dit moment laat Dacia alleen de beelden van de nieuwe Duster zien. Die heeft wel opnieuw een heel eigen karakter. Maar hij haalt al even duidelijk inspiratie bij andere merken. De erg brede en erg horizontale motorkap doet denken aan Land Rover. De robuuste achterkant met de vierkante achterlichten hebben anderzijds ook al bij de Jeep Renegade gezien.
Meer weten we dus nog niet. Wel zien we dat hij gespierder voor de dag komt, dat zijn snuit veel assertiever is en hij over interessante details beschikt zoals de strip op de wielkast die langs de voorwielen loopt. We vermoeden dat ook de interieurafwerking een nieuwe stap voorwaarts zal zetten, waardoor de Duster opnieuw de harten zal weten te raken. We blijven conservatief wanneer we zeggen dat Dacia vlot nog eens 2 miljoen stuks op 7 jaar zal kunnen verzetten van deze Duster. Het goudhaantje van de Renault Nissan-groep kan een deel twee starten.