Bijna dag op dag 90 jaar geleden was de fusie van de twee belangrijkste autoconstructeurs in Duitsland een feit. Benz en Daimler besloten niet langer concurrenten te zijn, maar samen te werken. Uit de fusie groeide eerst één merk – Mercedes – later aangevuld met nog meer merken.
Synergies
Alvorens hun samenwerking officieel te maken hadden Daimler en Benz al voorzichtig de eerste stappen naar een toenadering gezet. Duitsland beleefde een bijzonder moeilijke periode in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. Benz en Daimler realiseerden zich dat ze sterker stonden wanneer ze zouden samenwerken. Ze ontwikkelden een gemeenschappelijke commerciële structuur. Ook in de ontwikkeling van hun nieuwe modellen zochten ze naar synergiën om de kosten te drukken.
Les symboles
Het beste bewijs dat de eigenlijk samenwerking al van voor 1926 dateert, is het gemeenschappelijke logo. Dat beschermden ze reeds in 1925. Het nieuwe logo bundelde de klassieke herkenningspunten van beide merken: de ster met drie punten van Daimler en de lauwerkrans van Benz.
In de nieuwe structuur verhuisde het machtscentrum naar Stuttgart. Daimler en Benz bewezen hun gelijk alleen al door de moeilijke jaren ’20 te overleven. Om de wereldwijde crisis in 1931 het hoofd te kunnen bieden, kwamen ze met een kleiner en goedkoper model uit. Ingewijden kennen hem onder zijn codenaam W15, maar voor de meeste anderen was het de eerste kennismaking met… de eerste Mercedes.