Dangel is traditioneel een partner van Peugeot, en zorgt al vele jaren onder eigen naam voor transformaties van Peugeots tot echte 4x4’s. Maar nu mag Dangel zijn gang gaan met een uitgebreid gamma aan PSA-producten. Naast de bedrijfsvoertuigen zal de consument zich tegen de herfst van 2019 kunnen verwachten aan onder meer een Peugeot Rifter, een Citroën Berlingo en een Opel (en Vauxhall) Combo met echte vierwielaandrijving.
Dangel brengt twee versies op de markt. De Trek blijft uitsluitend op de voorwielen aangedreven, maar krijgt 2 centimeter meer bodemspeling waardoor hij zich uit de slag moet kunnen trekken op een weide of een deftig grindpad. Hij krijgt bijkomende beschermplaten onder motor en versnellingsbak. Deze transformatie kost ongeveer 2.100 euro bovenop de catalogusprijs.
Echte vierwielaandrijving
Maar het is vooral de echte 4x4 die onze aandacht wegdraagt. Hij krijgt nog meer veerweg, en een eigen 4x4-systeem dat Dangel Bosch ontwikkelde. Het gaat om een viscokoppeling die het vermogen verdeelt over de voor- en achteras. Hij heeft geen Grip Control meer, maar via een knop op het dashbord kan de bestuurder manueel kiezen tussen voor- en vierwielaandrijving. Bovendien zal de auto zelfs in vierwielaandrijving zolang mogelijk de voorwielen de voorkeur geven, tot zelfs uitsluitend aandrijven op asfalt. Maar van zodra het ESP-systeem gripverlies detecteert, gaat er vermogen naar de andere wieltrein. Deze transformatie zal zo’n 7.700 euro kosten, en kan gewoon in de showroom worden besteld. De ombouw vindt bij Dangel plaats, maar de levering vindt gewoon via het dealernetwerk plaats.
Voorlopig alleen in combinatie met de HDi 130 pk dieselmotor, maar Dangel wil in 2020 graag ook een benzinemotor aanbieden. Je kan de Dangels ook in de bedrijfswagenversie bestellen, en dat al begin 2019.