De eerste doelstelling is natuurlijk een nieuw cliënteel naar de Citroën showroom lokken. En de DS3 slaagt daar vlotjes in. Liefst 58% van de DS3-kopers halen hun eerste Citroën in huis. En met reeds 90.000 verkochte exemplaren mag de DS3 nu reeds als een succes omschreven worden. Hij slokt zelfs de C3 op.
Tweede doel van de DS-lijn: meer geld opbrengen. Het duurste afwerkingsniveau maakt een derde van de verkochte DS3’s uit, wat een grotere winstmarge betekent. Terwijl Citroën sowieso op de DS3 al meer winst maakt dan op zijn andere modellen. Tot slot verankert Citroën met de DS-lijn zijn industriële verbondenheid met Frankrijk. Want de klant blijkt best bereid de meerkost te betalen die verbonden is met de hogere (Franse) productie- en ontwikkelingskost. De DS3 rolt van de band in Poissy, de DS4 in Mulhouse. Alleen de DS5 wordt deels buiten Frankrijk vervaardigd, meer bepaald in China, een markt waar Citroën net als andere constructeurs een begerig oog op heeft laten vallen. China is momenteel zelfs al de tweede belangrijkste markt voor Citroën.
Met een jaarlijkse verkoop van 40.000 exemplaren, houdt Citroën de objectieven voor de DS4 bescheiden. Maar hij moet het dan ook waarmaken in een premiumsegment waar de Duitsers de plak zwaaien. Citroën beseft dat en probeert een evenwaardige kwaliteit aan te bieden. De materiaalkeuze is verbeterd, het aantal controlepunten aan het einde van de montageketting verhoogd.
Met de DS-lijn wil Citroën zich een nieuw imago eigen maken, zoals Mini er een heeft. Die blijft zijn hele leven lang een populair hebbeding, terwijl de verkoop van nieuwe Citroëns meestal inzakt nadat het nieuwe er wat af is.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Citroen
Klik hier en zoek uw occasie Citroen lijn DS tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Citroen lijn DS, en een selectie van tweedehandse Citroen’s.