Dat hij te elfder ure opduikt in een overnamebod voor Saab, betekent dan ook dat hij een interessant koopje kan doen. GM-baas Ed Whitacre liet eerder deze week nog het ergste uitschijnen: “Wie zich aandient met de centen, mag het (Saab) hebben.” Weinig flatterende bewoordingen voor een bedrijf met meer dan 3.000 werknemers, maar vooral ontnuchterend nieuws voor Spyker. De Nederlandse fabrikant schoof zichzelf tot nu naar voor als laatste reddingsboei voor Saab.
Spyker heeft dus concurrentie. Enerzijds uit Zweden zelf, waar 2 groepen interesse tonen. Anderzijds uit Luxemburg, waar Genii Capital de steun heeft gekregen van Bernie Ecclestone in een bod op Saab. Genii Capital nam recent een belang van 75 procent in het F1-team van Renault. “Saab heeft nog steeds een sterk merkimago in enkele belangrijke automarkten, en je associeert het merk nog steeds met innovatie”, klinkt het in een mededeling. Genii ziet Saab een rol spelen als innovator in veiligheidssystemen en informaticasystemen voor draadloze communicatie. Genii in de MCE-5-motor, een type met variabele compressie. Saab stelde in 2000 zelf een soortgelijk idee voor, maar het raakte nooit in productie.