Het zijn onze Duitse collega’s van Autozeitung die deze week een kleine studie hebben uitgevoerd om te onderzoeken welke winst een constructeur maakt op een verkochte auto. De methodologie wordt er niet in uitgelegd, dus we moeten de resultaten maar op de keper beschouwen. Maar het geeft wel een inzicht hoe de verhoudingen in de automobielsector liggen.
Duurder betekent meer winst?
We zouden kunnen denken dat hoe hoger de catalogusprijs van een auto ligt, hoe groter de winstmarge van een constructeur is. A priori is dat het geval, maar niet altijd. VW is de uitzondering die de regel bevestigt. Je zou dus denken dat de volgorde in de winst makkelijk vast te stellen, maar dat blijkt minder voor de hand liggend dan je zou denken.
Laten we het voorbeeld nemen van Mercedes, waar de auto’s meer kosten dan bij Toyota en Ford. Volgens Autozeitung verdient Mercedes gemiddeld 3.190 euro per verkochte auto, bij Toyota is dat 1.600 euro en bij Ford 1.650 euro. Logica gerespecteerd? Niet wanneer je dat in een percentage giet. Zo geeft dat Mercedes een winstmarge van 7,9%, terwijl dat bij Toyota 8% is en bij Ford zelfs 8,7%. Wie heeft er nu het meest winstgevende bedrijf? Eèn ding is zeker, het is niet VW dat ‘slechts’ 800 euro winst maakt per verkochte auto. Dat is slechts 4,5% marge. Maar de echte kampioenen zijn noch Ford, noch Toyota.
Porsche en meer
Met zijn marge van 7,9% is Mercedes zelfs het slechtst af onder de premiummerken. Audi verdient bijvoorbeeld 3.360 euro per auto en komt zo aan een marge van 8,8%. BMW wint 3.390 euro euro per verkochte auto en steekt zo zelfs op 9,5% winstmarge. Is dit de top? Nee, daarvoor moet je nog een stukje klimmen in de hiërarchie. Bij Porsche brengt elke verkochte auto een winst op van 15.641 euro, ofwel een winstmarge van 16,7%. In Italië vind je nog beter. Nee, niet bij Fiat, maar wel bij een afgesplitst deel van Fiat: Ferrari. Daar ligt de winstmarge op 18%. De winst per verkochte auto: 56.000 euro. Kijk, dat is een winstgevend bedrijf.