Op Europees vlak zie je dat constructeurs in enkele gevallen hetzelfde vermogen nastreven. 140 pk en 170 pk zijn daarbij bekende drempels voor respectievelijk een 2.0 diesel en een 2.2 diesel. Alleen, de Belgische autofiscaliteit is niet afgestemd op die Europese gemiddelden. En dus was het een Belgische traditie geworden dat de invoerders ‘dichtgeknepen’ versies aanboden met 136 pk en 163 pk.
Downsizing
Deze ‘fiscaal vriendelijke’ versies werden vaak aan dezelfde prijs aangeboden als hun iets krachtiger broertjes, maar de koper betaalde aanzienlijk minder belasting op inverkeerstelling (BIV). Met 136 pk betaal je 495 euro, met slechts 4 pk meer is dat plots 867 euro. De rijtaks – vooralsnog gebaseerd op cilinderinhoud – bedraagt in beide gevallen 373 euro.
Sinds enige tijd zijn alle constructeurs begaan met downsizing van hun motoren, wat kleinere cilinderinhouden betekent. De constructeurs doen dit vooral om hun verbruiks- en uitstootcijfers naar beneden te halen, maar voor de Belgische klant is er nog een extra voordeel. Door de lagere cilinderinhoud betalen ze minder rijtaks. En Volkswagens beslissing om de 136 pk-versie in de Jetta te schrappen, maakt duidelijk dat de Belgische koper een mentaliteitswijziging doormaakt. Voor het eerst lijkt hij bereid om wat meer pk’s in te ruilen voor een kleinere cilinderinhoud.
Laten we even het voorbeeld van VW nemen. Wie opteert voor een 1.6 TDI met 105 pk, betaalt jaarlijks 248 euro rijtaks en een eenmalige BIV van 248 euro. Dat tegenover 373 euro rijtaks en 495 euro BIV voor een 136 pk.
Het is voor de Belg niet makkelijk om het prestige van de pk’s te laten varen, maar laat ons wel zijn: piekvermogen dient alleen om de topsnelheid te halen, en hoeveel keer kan je dat hier nog? In de meeste gevallen maken we gebruik van het koppel, dat lager in het toerentalbereik aanwezig is. En met 250 Nm is de Jetta 1.6 TDI op dat vlak goed bedeeld. Ook de klant lijkt dat oordeel te delen, want het aandeel van de 2.0 TDI in de verkoop van Golf en Jetta is veel minder belangrijk geworden.
Dag 136 pk
Het verdwijnen van de 136 pk maakt veel mensen gelukkig. Eerst en vooral de klant, die minder taks betaalt, minder verbruikt en vaak in aanmerking komt voor de overheidspremies bij aanschaf van de auto. Maar ook de invoerders zijn gelukkig, want hoewel het terugdringen van het vermogen naar 136 pk een eenvoudige elektronische ingreep is, moest zo’n gewijzigd model een nieuwe, dure homologatieprocedure ondergaan. En ook de leasingmaatschappijen zijn tevreden dat ze van de 136 pk-versies af zijn. Door de downsizingtrend zijn 2.0 diesels veel minder gegeerd op de tweedehandsmarkt, terwijl men in het buitenland de neus ophaalt voor die Belgische TDI’s die 4 pk te kort komen. Dus vaarwel 136 pk, en bedankt.