Er is enerzijds de constructeur. Porsche heeft bijvoorbeeld de diesel geschrapt uit zijn aanbod. Hij is niet meer beschikbaar in de Macan, in de Panamera en in de Panamera Sport Turismo. Daarbij stelt het merk dat er ook in de nieuwe Cayenne geen dieselaanbod meer zal zijn. Simpelweg: de diesel heeft het gehad bij Porsche.
Bij de grote merken
Ook bij de grote merken zit diesel op de schop. Toyota heeft wat dat betreft al het voortouw genomen, maar het merk mikt dan ook al langer op hybride. Maar volgens de geruchten zou ook een dieselspecialist van weleer – PSA – via Peugeot hebben laten horen dat de huidige 1.5 BlueHDi de laatste dieselmotor is die de groep zal ontwikkelen. PSA is dan ook volop bezig met elektrische toepassingen.
Dat is niet het geval voor de FCA-groep (Fiat Chrysler). Toch zal volgens de Financial Times in 2022 geen enkele dieselmotor nog een plaats hebben in het aanbod van Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Maserati. In juni zou de bevestiging of ontkenning moeten volgen, wanneer de groep zijn nieuwe strategisch plan voorstelt.
Duurder aan de pomp
En dan de ultieme klap, al is het er één die er al langer zat aan te komen. Sinds gisteren, 27 februari 2018, is in enkele tankstations in België diesel duurder dan benzine (Euro95). En dat zal heus niet de laatste keer zijn. Diesel is misschien nog niet morsdood, maar zijn gezondheid is al beter geweest.