Wolfsburg heeft de rekening gemaakt en komt voor België uit op bijna 400.000 wagens. Allemaal Skoda’s, Seats, VW’s, Audi’s en VW bestelwagens die de bewuste software kregen. Het gaat allemaal om motoren die aan de Euro5-uitstootnormen voldeden, 1.2 TDI’s, 1.6 TDI’s en 2.0 TDI’s.
Terugroepen
D’Ieteren, dat tegenwoordig benadrukt dat het een onafhankelijke invoerder is en geen filiaal van VW, kreeg op 29 september alle info van VW. Zelfs nog voor D’Ieteren alle info kreeg, had de invoerder al op eigen houtje beslist om geen bestellingen meer te aanvaarden van deze bewuste motoren, en evenmin nog de auto’s te verkopen die nog in stock waren. De invoerder liet weten dat hij de betrokken bestellingen wil vervangen door modellen met Euro6-motoren, zonder de sjoemelsoftware. Daarvoor hoeft de klant geen opleg te betalen. Het gaat hier om 800 wagens, en D’Ieteren schat dat de affaire hen zo minstens twee miljoen euro zal kosten.
Overigens zijn bij VW zelf de ingenieurs nog volop doende om de best mogelijke oplossing uit deze crisis te vinden. VW hoopt de beloofde uitstootcijfers toch te halen, zonder de prestaties daaronder te laten lijden. Maar de oplossing is dus nog niet uit de bus. Van zodra die er wel is, zal D’Ieteren alle betrokken klanten verwittigen dat hun auto’s een software-update krijgen. Maar nogmaals, in gewone rijomstandigheden merkt u daar helemaal niets van.
D’Ieteren heeft een eigen website gelanceerd waar klanten terecht kunnen met hun vragen over deze crisis. Je vindt hem op www.customercare.dieteren.be