De eerste vaststelling: de Belgische automarkt heeft het in 2015 meer dan voortreffelijk gedaan. De crisis lijkt definitief achter de rug. In 2015 kregen 501.066 nieuwe auto’s een nummerplaat, tegenover 482.939 in 2014. Er werden ook 673.000 tweedehandsauto’s ingeschreven, tegenover 653.000 in 2014.
Voor de ‘petite histoire’: onze duurste auto die we in 2015 zagen passeren was een Ferrari Enzo uit 2003, die aangeboden werd voor 1.950.000 euro. Die met de meeste kilometers op de teller was een Mercedes 3250 met 980.000 kilometer. De oudste auto die een nieuwe eigenaar vond was een De Dion Bouton 8HP Yellow uit 1905.
En wat met VW?
Onze studie toont ook dat dieselgate nauwelijks invloed gehad heeft op de verkoop van de VW-groep in België. Zowel nieuw als tweedehands was VW het bestverkochte merk. De Golf blijft daarbij dé ster.
Wanneer we de cijfers meer in detail analyseren, merken we zelfs dat in het laatste kwartaal van 2015 (het schandaal barstte in september los) alle merken van de groep er nog op vooruitgaan ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Alleen dan Seat, dat twee procent verliest. Nog verbazender: het geloof in diesel wankelt niet en blijft binnen de VW-groep nog steeds het grootste aandeel vertegenwoordigen. Het verschil met benzine wordt wel kleiner, al is deze tendens al enkele jaren globaal zichtbaar. En niet bij VW alleen.
We kunnen natuurlijk ook stellen dat zonder softwaregesjoemel, VW’s cijfers er misschien nog beter hadden uitgezien. Het is intussen ook duidelijk dat VW op andere markten wel een invloed heeft gevoeld. Een zaak is zeker, bij D’Ieteren - invoerder van VW, Audi, Skoda, Seat en Porsche, slaakt men een zucht van opluchting.